معرفی رشته علوم تربیتی گرایش مدیریت وبرنامه ریزی آموزشی - مقطع کارشناسی
بمنظور تربیت نیروی انسانی متعهد و کاردان در زمینه مدیریت آموزشی در سطوح مختلف آموزش و پرورش کشور و بمنظور برآوردن نیازهای آموزشی وزرات آموزش و پرورش براساس معارف و ارزشهای تربیت اسلامی و اصول مدیریت صحیح با توجه به نیازهای کشور رشته مدیریت و برنامه ریزی آموزش در نظام آموزش عالی کشور و دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی ایجاد می شود.
طول دوره تحصیل
طول دوره کارشناسی مدیریت و برنامه ریزی آموزشی 5 سال (حداقل 4 و تا 6 ) و نظام آموزشی آن مطابق آئین نامه مصوب شورای عالی برنامه ریزی است کلیه دروس درس 8 ترم برنامه ریزی شده است و طول هر ترم 17 هفته معادل نیسمال تحصیلی است زمان تدریس هر واحد درسی از نوع نظری 17 ساعت و هر واحد عملی 24 ساعت و هر واحد کارورزی 51 ساعت است.
تعداد واحدها
تعداد کل واحدهای درسی دوره کارشناسی مدیریت و برنامه ریزی 135 واحد است این دروس از لحاظ محتوی به دروس عمومی، دروس اختصاصی دروس اصلی و دروس اختیاری تقسیم میشوند.
1-دروس عمومی 20 واحد
2-دروس اصلی:دروس پایه علوم تربیتی 60 واحد
3-دروس تخصصی:دروس کاربردی 45 واحد
4-دروس اختیاری 10 واحد
جمع 135
نقش و توانایی یا کارایی
فارغ التحصیلان رشته مدیریت و برنامه ریزی آموزشی با توجه به اهداف ایجاد این رشته باید دارای شناخت و مهارتهای زیر باشند:
-آشنایی با مدیریت اسلامی در رابطه با مدیریت بطور" اعم " و با مدیریت آموزشی بطور" اخص"
-آشنایی با تئوریهای مختلف مدیریت آموزشی
-آشنایی با اهداف کلی آموزش و پرورش در ارتباط با مدیریت بطور" اعم" و با مدیریت آموزشی بطور" اخص"
- آشنایی باروشهای اجرائی آموزش و پرورش در رابطه با نحوه آموزشی سازماندهی ادارات تشکیلات و تامین بودجه
-آشنایی با برنامه ریزی درسی آموزشی
-دارا بودن قدرت تشخیص در برابر مسائل و مشکلات مختلف آموزشی
-دارا بودن قدرت ارتباط (مدیریت با مدرسان و مربیان)،مدیر با دانش آموزان و اولیاء دانش آموزان مدیر یا کادر اداری)
ضرورت و توانایی
توجه مختصر نیازهای مملکتی در زمینه کمبود مدیران و برنامه ریزان آموزشی متعهد و مسلمان در مقاطع مختلف تحصیلی در وزارت آموزش و پرورش ضرورت و اهمیت این رشته تحصیلی را روشن می نماید.
با توجه به کمبود مدیران آموزشی متخصص در سطوح مختلف آموزش و پرورش ضرورت تربیت اینگونه افراد مسجل می باشند.
مدیران آموزشی باشد از ویژگیهای مختلف از جمله نحوه برنامه ریزی، روابط انسانی، اصول مدیریت آموزشی و... برخوردار باشد تا بتواند در رابطه با مسائل و مشکلات آموزشی قدرت تشخیص مسائل و تصمیم گیری در مورد رفع آنها را داشته باشد
صاحبنظران عصر حاضر را عصر مدیریت و رهبری نام نهاده و موفقیت نهادها و سازمانها تا حد زیادی به کارآئی و اثربخشی مدیران بستگی دارد. مدیریت آموزشی نیز به دلیل ارتباط مستقیم با انسان از پیچیدهترین نوع مدیریتها است.
دانشجویان رشته علوم تربیتی (گرایش مدیریت و برنامهریزی آموزشی) باکسب آموزشهای لازم در زمینه برنامهریزی، اصول و روشهای مدیریت و اطلاع از دانشهای بنیادین آموزشی و تربیتی و کسب مهارتهای انسانی، ادراکی و فنی توانمندی لازم را نخست برای زندگی موفقیتآمیز خود کسب نموده و به تدریج صلاحیت ساماندهی امور آموزشی و هدایت استعدادهای فرزندان خویش، دانشآموزان و آیندهسازان کشور را دارا خواهند شد.
کسب تخصص لازم، آموزشهای مداوم و تمرین و ممارست به همراه کار عملی توان تصمیمگیری، نظارت و ارزشیابی، ایجاد انگیزش در سازمان، خودگردانی و مدیریت کیفیت جامع و در نهایت بهرهوری و مدیریت زمان دستاورد تحصیل در رشته مدیریت آموزشی است.
بنابراین مدیریت آموزشی فرایندی اجتماعی است که مدیر دانشآموخته آن با بکارگیری مهارتهای علمی و هنری که نیروهای انسانی و مادی را ساماندهی و هماهنگ نموده و با فراهم آوردن زمینهها، انگیزش و رشد فردی و گروهی، معلمان دانشجویان و دانشآموزان را به هدفهای تعلیم و تربیت رهنمون میسازد بدین لحاظ به وظایف سنگین دانشجوی رشته مدیریت واقف خواهیم شد.
مدیریت آموزشی اولین بار در سال 1346 در دانشگاه تربیت معلم تهران تأسیس گردیده، قبل از آن در دانشسرای عالی در مراکز وابسته به آموزش و پرورش به صورت واحدهای پراکنده یا کارگاه آموزشی به مدیران آموزش داده میشد. پس از انقلاب اسلامی رشته علوم تربیتی در گرایش مدیریت و برنامهریزی آموزشی توسط کمیته علوم تربیتی شورای عالی برنامهریزی وزارت علوم طراحی و بازسازی گردید. دکترای این رشته در دانشگاههای تهران، تربیت مدرس و واحد علوم تحقیقات دایر گردید. کارشناسی ارشد این رشته در بسیاری از دانشگاههای دولتی و واحدهای مختلف دانشگاه آزاد اسلامی نیز دایر است.
این رشته به پرورش متخصصانی میپردازد که با آشنایی و اطلاعاتی که از مسائل آموزشی و پرورشی و دورههای تحصیلی بدست میآورند توانایی مدیریت در مراکز علمی، آموزشی فرهنگی و اداری را کسب نموده و در زمینههای تربیتی، روانشناسی و تدریس به عنوان صاحبنظر و متخصص فعالیت خواهند نمود. عهدهدار شدن مسئولیت هدایت مدارس، مهدهای کودک و مراکز آموزشی و فرهنگی، طراحی، ساماندهی و اجرای برنامههای آموزشی و درسی و نظارت بر آن، انجام مشاورههای شغلی، تحصیلی و روانی از دیگر ویژگیهای فارغالتحصیلان رشته مدیریت و برنامهریزی آموزشی است